OK

 

ارزان‌تر شدن کالاهاي ايراني در بازار جهاني/چين نخستين مشتري شد...

حدود ۲۲ ميليارد دلار انواع کالا و محصولات ايراني طي شش ماهه نخست امسال به کشورهاي مختلف صادر شده است که در اين ميان چين توانست جاي امارات را در بازار ايران از آن خود کند و به نخستين مشتري کالاهاي ايراني تبديل شود و امارات، عراق و ترکيه در رتبه‌هاي بعدي خريد کالاي ايراني قرار دارند.

به گزارش ايسنا، طي نيمه نخست امسال حدود ۶۰ ميليون تن انواع محصولات و کالاهاي ايراني مختلف در حوزه هاي، نفت و انرژي، صنعت، کشاورزي و صنايع غذايي به ارزشي بالغ بر ۲۱ ميليارد و ۷۰۵ ميليون دلار به ۲۰ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزني شايد ۲۵.۴۶ درصد رشد را نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته تجربه کرده است اما ارزش آن‌ها تنها ۵.۹۹ درصد افزايش داشته که نشان مي‌دهد محصولات صادراتي ايران در بازارهاي جهاني ارزان‌تر و کم ارزش‌تر از پارسال شده است.

به طور متوسط هر کيلوگرم از اقلام صادراتي در شش ماهه پارسال ۴۲۵ سنت به مشتريان خارجي فروخته شده بود که اين عدد در نيمه امسال به ۳۵۵ سنت کاهش يافت و در اين ميان کاهش و افزايش ميزان صادرات محصولات ايراني به برخي از کشورها جالب توجه است، چرا که به عنوان مثال ميزان صادرات به کره جنوبي در نيمه نخست امسال ۹۷۵ درصد افزايش يافته اما همين عدد براي کشوري مانند مصر با کاهش ۳۰ درصدي مواجه شده است.

کره جنوبي با ۹۷۵ درصد، تايوان با ۵۴۶ درصد، عمان  با ۱۷۵ درصد، آذربايجان با ۱۴۸ درصد و تايلند با ۱۱۱ درصد  جزو کشورهايي به شمار مي‌روند که در شش ماهه ابتدايي امسال خريد کالاهاي ايراني را بيش از دو برابر افزايش داده‌اند. از سوي ديگر مصر با منفي ۳۰ درصد، ترکمنستان با منفي ۱۶ درصد، ارمنستان با منفي ۱۴ درصد، ترکيه با منفي هشت درصد، عراق با منفي پنج درصد و ژاپن با منفي دو درصد جزو کشورهايي به شمار مي‌روند که سهم‌شان در اين بازه زماني نسبت به نيمه نخست سال گذشته کمتر شده است.

البته در اين ميان تقريبا براي همه اين مشتريان، کالاي ايراني ارزان‌تر شده است و جالب‌تر اينکه صادرات محصولات ايراني در برخي کشورهاي به طور چشمگيري افزايش يافته و گران‌تر شده است.

مي‌توان به افزايش ۲۳۸ درصدي بهاي کالاهاي صادراتي به سوريه، افزايش ۱۸ درصدي اقلام صادر شده به اسپانيا با وجود کمتر بودن نبست تغييرات وزني صادرات در مقايسه با ارزش آن، اشاره کرد که اين کشورها را از ديگر مشتريان ايراني مستثني مي‌سازد.

يکي ديگر از نکاتي که سياستگذاران و تصميم‌سازان تجارت خاجي ايران بهتر است به آن توجه کنند اين است که در ميان کشورهايي که سهم‌شان در بازار تجارت خارجي ايران کاهش پيدا کرده است بايد به سهم آن کشور در مقايسه با کل صادرات توجه کرد، چرا که به عنوان مثال عراق به عنوان سومين و ترکيه به عنوان چهارمين مشتري محصولات ايراني نيز رغبت کمتري براي خريد از ايران طي شش ماهه نخست داشته‌اند و اگر اين روند ادامه پيدا کند مسلما مي‌تواند بر ميزان و بهاي کل صادرات اقلام و کالاهاي ايراني اثر بگذارد.
ايسنا


1395/07/27
Bookmark and Share   شماره خبر :16304 تعداد بازدید :727

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload